Občas uživatel nemá ani šanci rozpoznat, že se na něj sápe nějaký kriminálník a je oloupen, než by mrkl okem. Občas se setkáme s opravdu bizarními pokusy. Na jeden jsem nedávno narazil. Začnu zeširoka, pamatujete si ještě na takovou „zábavu“ nebo snad „hru“, která spočívala v rozesílání pohlednic?

Princip pro ty, co si nepamatují nebo nezažili, byl zhruba tento: „Jednoho dne jste dostali dopis, v němž bylo uvedeno cca 5 adres s instrukcemi, abyste na tyto adresy poslali pohlednice a pokud jste tak měli učinit, tak vám následně v krátké době mělo dojít cca 10 nebo 15 jiných pohlednic z celého světa. Přidána byla pohrůžka, že pokud nic nepošlete, porušíte řetěz a zkazíte jiným hru a radost (pěkná manipulace).“ Jestli to fungovalo nevím, nikdy jsem nic neposlal.

Nyní se na Internetu, tedy zejména na sociálních sítích, objevila nabídka na zbohatnutí. Stačí, když na v reklamě uvedené účty pošlete nějaké bitcoiny. Zejména na Twitteru je možné najít lákadla uvádějící, že pokud pošlete 0,05 až 5 bitcoinů nebo 0,5 až 50 ethereum na vyjmenované adresy, vrátí se vám až desetkrát více. A kdo z nás by nechtěl být bohatý, tak říkajíc zadarmo. Celá tato "filantropie" se zaštiťuje jménem Elona Muska (nebo Tesly) nebo Johna McAfee, případně jiné celebrity. Pokud kliknete na link a přejdete na stránku podvodníků, můžete třeba vidět aktuální stav kryptoměn, které ještě zbývají k "rozdání" a "živě" probíhající transakce, a to vše s úmyslem zmanipulovat potenciální oběť podvodu k rychlé akci. Na stránkách jsou také falešné recenze tvrdící, že to skutečně funguje.

A teď ta ještě bizarnější část. Pokud si myslíte, že takovým podvodem nelze nikoho napálit a že na tohle nikdo "neskočí", mýlíte se. Jeden ze sledovaných účtů vykázal (Tesla Bitcoin) skutečné příchozí platby v hodnotě 0,4 bitcoinu, což odpovídá asi 4500 USD a to zhruba za hodinu. Odchozí platby samozřejmě z daného účtu nedohledáme.

Zopakuji tedy znovu, že Internet je plný podvodů, lží a falší, které na Vás a Vaše uživatele číhají. Abyste odolali, je potřebné nejenom implementovat odpovídající technické prostředky, ale také budovat u svých uživatelů odpovídající bezpečnostní povědomí. Lidský článek je vždy ten nejslabší, proto školte své uživatele v bezpečnosti a upozorněte je na sociální manipulace, na nebezpečí, které představují.

Pokud nevíte, kde je největší nebezpečí, co byste měli udělat hned a co počká, jaký bezpečnostní systém je vhodný pro vás s ohledem na váš business a velikost, klidně se obraťte na AUTOCONT. Rádi Vám poradíme a jak se říká za zeptání, nic nedáte :-) AUTOCONT ví jak.