Nový systém pro měření emisí nastaví stanicím přísnější podmínky

Praha (10. listopadu 2017) - V listopadu v režimu testování a od prosince letošního roku v ostrém provozu začnou všechny stanice na měření emisí používat nový systém kontrol. Ministerstvo dopravy si od systému nasazeného AutoContem slibuje mimo jiné konec podvodům s emisemi.

Již od 1. prosince budou muset nově všechny stanice na měření emisí auta povinně fotit a fotky následně odesílat do databáze Ministerstva dopravy. Na stejném principu již dnes fungují stanice technické kontroly. Oba systémy byly vyvinuty a nasazeny společností AutoCont CZ a.s.

„Na stanicích technické kontroly se tato praxe již osvědčila. Počítáme s tím, že zabrání možným podvodům také při měření emisí. Už by se nemělo stát, že auto kontrolou reálně neprojde, ale dostane ji. Měřicí přístroj totiž nově on-line komunikuje se softwarem Ministerstva dopravy. Naměřená data v protokolu tak nebude možné přepisovat,“  vysvětluje ministr dopravy Dan Ťok.

Na začátku celého projektu, který byl vyvinut a nasazen společností AutoCont, byly požadavky zadavatele, tedy Ministerstva dopravy, mezi kterými nechyběla například správa stanic měření emisí (dále SME) včetně jejich oprávnění a osvědčení, správa povolených značek vozidel na jednotlivých SME, správa uživatelů SME, správa mechaniků SME včetně generování jejich unikátního čísla, správa prohlídek SME včetně kompletního workflow prohlídky i ostatní funkcionality jako jsou statistiky, přehledy, role apod.

Samotná prohlídka SME se skládá z několika kroků, kdy nejprve operátor nebo mechanik stanice založí prohlídku (přijme vozidlo). Následně provede převzetí prohlídky na měřicí přístroj, zahájí měření emisí na měřicím přístroji a po ukončení měření data odešle do aplikace CIS STK a ukončí prohlídku.

V rámci prohlídky tedy provede mechanik focení vozidla a odeslání fotek zcela shodně jak se to dnes již děje v rámci prohlídky STK. Aplikace CIS STK komunikuje prostřednictvím svého rozhraní, které zaručí odeslání a příjem dat na/z jednotlivých měřicích přístrojů. Tím je garantován stejný datový formát napříč všemi SME a jejich měřicími přístroji bez rozdílu.

Pro usnadnění práce mechaniků je využita stejná logika jak na STK, kterou je párování pomocí unikátních čarových kódů jak mechanika SME, tak i prohlídky SME. Tato funkcionalita zajistí, že pokud stejný člověk bude pracovat jak na SME, tak i na STK, nemusí se prakticky nic nového učit a práce v části SME mu již přijde známá.

V listopadu probíhá zkušební testování. V současnosti je registrováno 1040 stanic ze zhruba 1 800 stanic, které se na území České republiky nacházejí.

„Jsem rád, že jsme v rámci nasazení systému kontrol pro STK ukázali, že umíme připravit kvalitně fungující systém a pro Ministerstvo dopravy jsme se stali spolehlivým dodavatelem. Věřím, že systém na míru připravený pro stanice měření emisí přispěje jak k zjednodušení práce na prohlídkách, tak i k sjednocení pravidel pro všechny stanice,“  uvádí Jan Matuš, ředitelem divize Enterprise Solutions & Applications společnosti AutoCont.